Wisport SilverFox 30

0

wisport_silverfoxthumbWyposażenie produkcji firmy Wisport z Wrocławia pojawiło się już na blogu Equipped.pl, przy okazji recenzji stuptutów Yeti Military IRR. Najważniejszym jej produktami są jednak różnego typu plecaki wyprawowe – najnowszym z nich, debiutującym na początku 2012 roku, jest lekki plecak patrolowy Wisport SilverFox 30. Pierwsze informacje na temat zupełnie nowego zasobnika rodem z Dolnego Śląska pojawiły się na naszym blogu w relacji z kieleckich targów Sport Zima 2012 i od razu wywołały spore zainteresowanie, zwłaszcza na forach internetowych.

Wisport SilverFox 30 to lekki, jednokomorowy plecak, bazujący na zwartych konstrukcyjnie i bardzo dobrze przylegających plecakach wspinaczkowych, jednak specjalnie zmodyfikowany dla użytkowników mundurowych. Przy nominalnej pojemności 30 litrów oraz masie własnej około 950 gram oraz interesującym systemie nośnym nazwanym OpenBack, staje się bardzo ciekawą alternatywą dla obecnie dostępnych plecaków innych firm, jako zasobnik patrolowy, przeznaczony do krótkich działań w terenie, mieszczący podstawowe wyposażenie, żywność i zapas wody. W miejskim użytkowaniu raczej się nie sprawdzi, głównie ze względu na swoją bardzo prostą konstrukcję, bez dodatkowych “wodotrysków” w rodzaju sprytnych kieszonek czy organizerów.

SYSTEM NOŚNY

Najważniejszym elementem plecaka, wpływającym w najwyższym stopniu na jego parametry użytkowe, jest system nośny. W lekkich plecach patrolowych nie stosuje się nadzwyczaj skomplikowanych rozwiązań, lecz w SilverFoxie 30 jest nieco inaczej. Projektanci zdecydowali się na wprowadzenie miękkich profilowanych szelek o regulowanej długości, wyściełanych od dolnej strony siatką poprawiającą przepływ powietrza, połączonych na wysokości klatki piersiowej za pomocą taśmy. Na każdej z szelek znajdują się (licząc od góry): szeroka na 2,5 cm guma, dwie poziome taśmy, uszko D-ring oraz przelotka z ruchomym uchwytem na rurkę systemu hydracyjnego, będąca jednocześnie miejscem przeprowadzenia taśmy piersiowej. Kolejny element to uproszczony pas biodrowy, w postaci taśmy o szerokości 50 mm, z możliwością jego wypięcia, gdy jest zbędny.

Najbardziej oryginalnym rozwiązaniem są jednak lekko usztywnione i wyłożone siatką z profilowanym kanałami poprawiającymi wentylację, plecy tworzące system Wisport OpenBack. Będąc jednocześnie miejsce „styku” użytkownika z plecakiem, płyta plecowa OpenBack, za pomocą bryzgoszczelnego zamka spiralnego, pozwala na pełny i szybki dostęp do zawartości SilverFoxa bez otwierania klapy, dzięki czemu wydobycie czegokolwiek ze środka trwa o wiele krócej niż w przypadku sięgania „od góry”. Jest to rzadko, o ile w ogóle, stosowane rozwiązanie, a jego zasadnicza przewaga nad dostępem przez panel frontowy, jak choćby w opisywanym już przez nas wcześniej Granite Tactical Gear CHIEF Patrol Pack, czy przez rozdzielaną komorę Camelbaka TriZip, polega na tym, że nie kładzie się plecaka systemem nośnym na błocie, wodzie czy śniegu.

Wewnętrzna strona płyty plecowej OpenBack (o wymiarach około 42 x 22 cm) jest wyłożona gładkim nylonem – naszyta została na niej płaska kieszeń o wymiarach około 20 x 20 cm, z elastycznym brzegiem, służąca jako prosty organizer lub kieszeń na system hydracyjny. Najlepiej sprawdzi się przy zbiornikach o pojemności około dwóch litrów – da się włożyć zbiornik Camelbak Omega 100oz. (3 litry), ale kieszeń jest zbyt niska, aby go poprawnie utrzymywać. Trzeba użyć ucha znajdującego się w szczycie komory głównej, żeby uniknąć jego przemieszczania się wewnątrz plecaka, ale wtedy dostęp do komory głównej będzie bardzo utrudniony i w sumie traci się wszystkie zalety oferowane przez otwierane plecy OpenBack.

KOMORA GŁÓWNA

Jednoczęściowa, zwarta komora transportowa o wymiarach około 46x34x18 cm (liczone na płasko, bez komina i klapy) oraz umożliwiająca do niej dodatkowy dostęp klapa, testowanego przez nas egzemplarza, zostały wykonane z powleczonej od wewnątrz poliuretanem Cordury 1000D (1100dtex) włoskiej firmy Tessitura Molteni Palmira s.r.l., oznaczanej przez producenta jako Cordura 1500 (co jest często powodem plotek o materiale o gramaturze 1500 denierów), w czarnogórskiej modyfikacji wzoru Multicam firmy Crye Precision – różnice to nieco inne wybarwienie oraz niewielkie plamy w kształcie konturów Czarnogóry wplecione we wzór. Materiały tego producenta mają niestety dość kiepskie opinie, głównie ze względu na ich niższą jakość od Cordur oferowanych przez innych europejskich producentów.

Górna część komory ładunkowej zwieńczona jest ściągaczem oraz dodatkowo wszytym wodoodpornym, ściąganym kapturem, zwiększającym pojemność plecaka oraz zabezpieczającym wnętrze przez przedostawaniem się wody lub zabrudzeń. Na bokach oraz froncie komory naszyte zostały poliamidowe taśmy MOLLE/PALS zwiększające możliwości rozbudowy plecaka o dodatkowe kieszenie. Obok frontowych znajdziemy również cztery płaskie uszka montażowe. Po bokach umieszczono po dwie poziome taśmy ściągające z klamrami regulującymi ITW Nexus, pozwalające kompresować plecak oraz służące jako dodatkowe punkty mocowania – można je stosować, np. do mocowania kurtek, zwiniętego poncho czy narzędzi. Znajdują się tutaj również “skrzela”, które w założeniu mają pomagać w kompresji plecaka.

Od strony plecowej, w szczycie, znajduje się uchwyt transportowy oraz zakrywane klapką okienko, pozwalające na przeprowadzenie rurki systemu hydracyjnego – wewnątrz wszyto również niewielką pętlę służącą do zahaczenia zbiornika z wodą.

Po obu stronach komory, w jej dolnej części, znajdują się dwie płytkie kieszenie z elastycznymi brzegami, doskonale nadające się do przenoszenia butelek z wodą o pojemności 1,5 litra lub butli Nalgene o pojemności 1 litra – należy jednak pamiętać, że ich konstrukcja powoduje nieznaczne zmniejszenie dostępnego miejsca wewnątrz komory i próba załadowania sztywnej butli typu Nalgene do całkowicie wypełnionego plecaka, może się nie udać, ale z elastyczną butelką nie będzie problemów. Na zewnętrznej powierzchni kieszeni naszyte zostały solidne uchwyty transportowe, których można użyć podczas przenoszenia lub przewożenia plecaka albo do jego wyciągania, np. z wnętrza pojazdu. Uchwyty te, w warunkach outdoorowych, wykorzystywane są do transportu nart lub innego wyposażenia. Na dole plecaka znajdują się również dwie taśmy zapinane klamrami, umożliwiające przytroczenie dodatkowego wyposażenia na zewnątrz plecaka.

Klapa została przyszyta do komory głównej na stałe i nie ma możliwości jej odłączenia. W jej wnętrzu mieści się dość spora kieszeń zapinana spiralnym zamkiem błyskawicznym ze sznurkowym troczkiem, ułatwiającym jej otwieranie. Jej elastyczny brzeg uszczelnia dostęp do komory, chroni wnętrze przed przedostawaniem się zabrudzeń i wody, może też służyć do mocowania kurtki czy innych miękkich przedmiotów. Na jej przedniej części naszyty został fragment taśmy rzep, służący do mocowania naszywek. Zapinana jest dwiema klamrami.

Plecaki dostępne są w kolorze zielonym, czarnym, oliwkowym, kamuflażu czarnogórskim oraz kamuflażu Pantera wz.93.

###

Mr. S. (ten drugi): Plecak Wisport SilverFox 30 zwrócił naszą uwagę już w momencie premiery. Wkrótce po niej, dzięki uprzejmości Militaria.pl miałem możliwość dokładnego zapoznania się z plecakiem. Projekt SilverFoxa, bazujący na plecakach wysokogórskich, umożliwił stworzenie plecaka pojemnego, wygodnego i bardzo dobrze dopasowanego do użytkownika – dzięki takim rozwiązaniom nic nie wystaje poza sylwetkę, przez co noszenie go w wąskich przejściach i korytarzach nie jest uciążliwe, a w trakcie biegu nic się nie telepie i nie przeszkadza. SiverFox jest kompatybilny również z oporządzeniem – współpracuje zarówno z kamizelkami balistycznymi, jak i z oporządzeniem opartym o pas i szelki nośne. System OpenBack z całkowicie otwierającymi się plecami jest rewelacyjny – pozwala na szybki i łatwy dostęp do przedmiotów znajdujących się wewnątrz, a nawet ich rozsądne ułożenie. Szelki oraz panel plecowy wyściełane miękką i dobrze pracującą siatką, dobrze rozkładają ciężar oraz poprawiają komfort użytkowania, nawet w wysokich temperaturach. Cieszy zastosowanie poliamidowych taśm MOLLE/PALS w kolorze Coyote Brown – materiał, z którego są wykonane lepiej pracuje i trzyma kolor, natomiast sama barwa doskonale komponuje się z kamuflażem, nie psując efektu. Jest jednak kilka wad, jednak liczymy, że w kolejnej wersji produkcyjnej zostaną zlikwidowane:

  • pas biodrowy – standardowa taśma nośna 50 mm przy plecaku, w którym nieść możemy sprzęt na dwa dni działań w terenie (woda, racje żywnościowe, zapasowe baterie, itd.), po prostu nie spełnia swojej funkcji. Pas powinien być już nieco bardziej rozbudowany, najlepiej z możliwością jego wypięcia, gdy jest zbędny.
  • brak systemu szybkiego wypięcia szelek – plecak został zaprojektowany jako wojskowy, więc przydałby się prosty system wypięcia szelek w sytuacji awaryjnej, np. kontaktu ogniowego. Wystarczy prosta klamra na każdej szelce.
  • kieszeń na zbiornik z wodą – gdyby była 10 cm wyższa, bez problemów współpracowałaby ze zbiornikami o pojemności trzech litrów. Obecnie jest to możliwe, ale wymaga spięcia zbiornika z pętlą w komorze głównej, przez co bardzo utrudniony zostaje dostęp do wnętrza poprzez OpenBack.
  • plastikowe elementy na szelkach, służące do mocowania rurek oraz pasa piersiowego – zupełnie nie działają. Rurki w otulinie się wysuwają, sam element jest „czepliwy”, a na dodatek, ze względu na zbyt krótki odcinek poprzecznej belki, taśma pasa piersiowego samoczynnie się wysuwa w trakcie noszenia.
  • materiał – Cordura produkcji Tessitura nie jest najwyższej jakości i dało zauważyć się spękania wewnętrznego powleczenia, czekamy na plecak z oryginalnego Multicamu.

 Ostatnia sprawa to już nie wada, ale sprawa estetyczna – warto, aby wszystkie elementy plecaka, grały ze sobą kolorystycznie – czekamy na siatkę na szelkach i plecach w kolorze zbliżonym do barwy komory głównej oraz na podobny pas nośny (w naszym egzemplarzu był zielony). Zalecamy również dokładniejsze prowadzenie szwów ryglowych – wszystkie „wyjechały” poza taśmy MOLLE/PALS.

 Reasumując, Wisport SilverFox 30 to bardzo ciekawy i dobrze uszyty plecak patrolowy, a na dodatek wyprodukowany w Polsce i dostępny za rozsądne pieniądze – przydałoby się jednak kilka modyfikacji, które w dużym stopniu podniosłyby jego wartość użytkową.

 

Plecak do testów dostarczyły Militaria.pl – dziękujemy!