Meindl Black Cobra

0

Buty Meindl Black Cobra stworzono przede wszystkim z myślą o użyciu w terenie zurbanizowanym przez służby mundurowe, przy dynamicznych działaniach bojowych, a tylko okazjonalnym, wręcz awaryjnym, wykorzystaniu ich w terenie, i takiej filozofii podporządkowano całą ich konstrukcję.

Oznaczone są, zgodnie ze stosowaną przez firmę Meindl, której historię przybliżyliśmy przy okazji opisu butów Desert Fox Pro,  sposobem klasyfikacji, jako kategoria A, czyli „uniwersalne obuwie do użytku codziennego”, przede wszystkim w dni chłodniejsze i mokre. Należy tutaj zaznaczyć, że słowo „uniwersalne” nie oznacza „obuwie do wszystkiego”, a użyte zostało dla odróżnienia od butów górskich.

 KONSTRUKCJA

Na pierwszy rzut oka odróżniają się od innych butów niemieckiej firmy z linii „militarnej” zupełnie innym wzornictwem. Meindl Black Cobra wykonane są z hydrofobowej skóry lakierowanej na czarno, łączonej z Cordurą – skóra dobrze zabezpiecza wnętrze buta przed przedostawaniem się wilgoci, jednocześnie zachowując wysokie parametry oddychalności. Wstawki z  jeszcze ją poprawiają, zaś za całkowite zabezpieczenie stóp użytkownika przed przemakaniem odpowiedzialna jest membrana paroprzepuszczalna Gore-tex® Performance Comfort, punktowo klejona z zewnętrzną warstwą skóry. Pomiędzy nimi, w tylnej części buta, umieszczono skórzany zapiętek, poprawiający stabilność pięty. Podobne wzmocnienie umieszczono wokół palców, co w połączeniu z dodatkowym zewnętrznym paskiem skóry dobrze zabezpiecza je przed urazami. Wokół kostki, w 16-centymetrowej wysokości cholewce, znajduje się gąbka odpowiedzialna za stabilizację stawu skokowego i zabezpieczenie go przed urazami mechanicznymi. Podobna warstwa pianki umieszczona jest w języku, w którym umieszczono dodatkową, cieńszą piankę u jego szczytu, co wpływa pozytywnie na dopasowanie buta do nogi i zabezpiecza przed uciskaniem przez sznurowadła.

Sam język, o konstrukcji harmonijkowej, jest wszyty na stałe, w sposób zapobiegający jego przemieszczaniu i uniemożliwiający przedostawanie się do wnętrza buta np. piasku. Dodatkowo na języku, w miejscach jego kontaktu ze sznurowadłami, naszyto fragmenty skóry w celu zabezpieczenia języka przed przecieraniem. Cholewka stanowi połączenie skóry i Cordury, co ma wpływ na zmniejszenie masy butów oraz poprawę oddychalności. W jej górnej części znajdują się dwa przeszycia, tworzące swojego rodzaju „wałeczki” zapewniające lepsze dopasowanie szczytu cholewki do nogi. W tylnej części, w okolicy ścięgna Achillesa, wykonano „zawias” z miękkiej skóry ułatwiający zginanie nogi w stawie skokowym. System wiązania składają się z trzech oczek (w przedniej części), dwóch pętli z taśmy (w okolicy stawu skokowego) oraz trzech haków w górnej części cholewki. Dzięki temu stopa jest pewnie trzymana w bucie, użytkownik ma możliwość dobrego dociśnięcia pięty, zaś samo wkładanie i wiązanie butów, z uwagi na zastosowanie haków – szybkie i proste.

Buty Black Cobra opierają się na podeszwie Meindl Contagrip®, znanej głównie z butów trekkingowych marki Salomon, z którą Meindl współpracuje, w wariancie dostosowanym charakterystyką do użycia w terenie miejskim. Jej bieżnik nie jest „agresywny”, gdyż priorytetem było zapewnienie dobrej przyczepności przede wszystkim na płaskich powierzchniach. Jak podaje producent – mieszanka gumy zastosowana w bieżniku gwarantuje dobrą przyczepność nawet na mokrych i śliskich powierzchniach, a przy tym jest odporna na ścieranie, działanie smarów, olejów, paliw i związków soli. Rzeźba samoczyszczącego się bieżnika sprawia, że będzie się on poprawnie spisywał również w terenie, ale tylko na dobrze utrzymanych szlakach. W przedniej części bieżnik nachodzi na nosek buta stanowiąc dodatkową ochronę.

PODESZWA

Podeszwa Contagrip® składa się z czterech warstw: bieżnika, nylonowej wkładki stabilizującej śródstopie, amortyzującej pianki EVA oraz stabilizatora pięty. Taka konstrukcja daje możliwość naturalnej pracy stopy podczas poruszania się, jednocześnie stabilizując piętę oraz zapewniając podparcie stopy w środkowej części. Dla poprawienia amortyzacji w piance EVA znajdują się wstawki z pianki o innej gęstości, umieszczone pod piętą oraz pod śródstopiem. Stabilizatory pięty i śródstopia wykonano z dość sztywnego nylonu o fakturze przypominającej włókno węglowe zalane żywicą. Cała podeszwa jest bardzo elastyczna – bez problemu daje się ją zgiąć w dłoniach. Wewnątrz butów, pod stopami, umieszczona jest wyjmowana anatomicznie dopasowana, dwuwarstwowa wkładka typu Air Active, wykonana z pianki poprawiającej amortyzację oraz tkaniny odprowadzającej wilgoć. Dla poprawy wentylacji w jej przedniej części wykonano szereg otworów. Warstwy wkładki są ze sobą sklejone, a dodatkowo wzmocnione przeszyciem.

Buty są lekkie – para w rozmiarze 9,5 ma masę jedynie około 1200 g i równie lekko wyglądają – w niczym nie przypominają butów używanych obecnie przez policję w Polsce. Cześć krajowych służb mundurowych zdecydowało się na zakup tego modelu.

###

Meindl Black Cobra 10Mr. S. (ten drugi): Black Cobry bardzo dobrze dopasowują się do nogi i niemal nie wymagają rozchodzenia – zastosowane materiały są naprawdę wysokiej jakości. Po ich założeniu ma się wrażenie noszenia zwykłych adidasów, ale za to z bardzo dobrze ustabilizowaną piętą (taśmy trzymające sznurowadło w okolicy kostki nie wzbudzają na pierwszy rzut oka zaufania, ale naprawdę „robią robotę”) oraz stawem skokowym. Podeszwa bardzo dobrze amortyzuje i zapewnia bardzo dobry kontakt z podłożem, a jej szerokość powoduje, że stopy o podłoże opierają się pewnie i stabilnie. Dzięki konstrukcji podeszwy użytkownik bardzo dobrze wyczuwa teren, po jakim się porusza. Zdecydowanie odradzam chodzenie w Black Cobrach w trudnym terenie – to, co w mieście, na płaskich powierzchniach jest zaletą, na kamienistym, nierównym podłożu staje się wadą. Kamieniste szlaki spowodują, że chodzenie po nich w tych butach będzie dość bolesne, a w terenie o luźnym podłożu stopa, niepodparta sztywną nylonową wkładką nie będzie miała pewnego oparcia. Nie oznacza to oczywiście, że Black Cobry nie można użyć w terenie –można, ale musi być on równy i raczej twardy. Szkoda, ze bieżnika nie wyprofilowano tak, by bardziej ułatwiał korzystanie z drabinek speleologicznych, jak miało to miejsce w przypadku Desert Foxów. Budowa podeszwy i samego buta powoduje, że prowadzenie samochodu w tym obuwiu niczym nie różni się od jazdy w butach noszonych na co dzień – czucie pedałów jest naprawdę świetne. Należy przy tym zaznaczyć, że przyczepność podeszwy na różnego rodzaju powierzchniach, w tym śliskich (mokra posadzka, zbity śnieg, etc.) jest zaskakująco dobra. Warstwy pianki, które umieszczono w cholewce i języku działają tak, jak planował to producent – staw skokowy jest dobrze stabilizowany, zaś przy mocnym zasznurowaniu buta nie odczuwa się przykrego uciskania nogi przez sznurowadła.