Arc’teryx LEAF Khard 45

3

Arc'teryx LEAF Khard 45 thumbArc'teryx LEAF Khard 45 01W 2013 roku na SHOT Show, oprócz opisywanych przez nas skarpeto-stuptutów Mattock Drysock LT, zaprezentowano nowe model plecaków – Arc’teryx LEAF Khard 30 oraz Khard 45. Plecaki są niemal identyczne, różnią się jedynie deklarowaną pojemnością 30 i 45 litrów oraz wynikającymi z tego gabarytami, więc opis, poza drobnymi detalami, jest spójny dla obu wariantów – prezentujemy większy Khard 45.

Arc'teryx LEAF Khard 45 21Już na pierwszy rzut oka, wygląd plecaka odbiega od tego, do czego przyzwyczaiły nas firmy dostarczające sprzęt taktyczny. Zbliżony jest raczej do produktów cywilnych, przez co doskonale wpisuje się w popularny trend tworzenia sprzętu „low-profile” – o mniej agresywnym wzornictwie, nierzucającym się w oczy postronnym obserwatorom. Zdecydowano się na maksymalne wykorzystanie rozwiązań znanych z lekkich plecaków alpinistycznych – niskiej masy, wąskiej i dobrze przylegająca do pleców konstrukcja oraz innych patentów ze sprzętu ultralight. Postawiono też na umożliwienie użytkownikowi pełnego dopasowania wnętrza plecaka do własnych potrzeb i wymagań – rzecz dotychczas niemal niespotykaną w plecakach innych, niż przeznaczone dla ratowników taktycznych.

SYSTEM NOŚNY

Arc'teryx LEAF Khard 45 03System nośny plecaków Arc’teryx LEAF Khard, nazwany Arc’teryx C² (Composite Construction), został oparty na sztywnym profilu z kształtowanego ergonomicznie laminatu o grubości 8 mm, który służy jako płyta plecowa, chroniąca przed wbijaniem się w ciało przedmiotów o ostrych rogach, oraz o dwie szyny z anodyzowanego aluminium o szerokości 22 mm. Panel stykający się bezpośrednio z plecami użytkownika został obciągnięty materiałem soft shell Burly Double Weave (46% poliester, 46% nylon, 8% Spandex) zaimpregnowanego warstwą repelentu DWR powodującego perlenie się wody na powierzchni materiału, co zwiększa jego wodoodporność. Interesującą cechą tego materiału jest jego konstrukcja – włókna nylonowe stanowią zewnętrzną warstwę, natomiast splecione z nimi włókna poliestrowe stanowią warstwę wewnętrzną.

Arc'teryx LEAF Khard 45 08 - System nośnyPłaskie i dość wąskie (od około 70 do 45 mm, w zależności od punktu mierzenia) szelki regulowanej długości, zostały zaprojektowane, aby nie kolidowały z kamizelkami balistycznymi. Ich kształt zbliżony jest do spłaszczonej litery S, a od spodu wyściełane są siatką dystansową Spacermesh o bardzo drobnych i gęstych oczkach – wypełnienie stanowi pianka. W dolnych częściach szelek, w punkcie regulacji długości, znajduje się system szybkiego wypięcia w awaryjnej sytuacji, oparty na klamrach ITW Nexus GhillieTEX™ Dual Quick Release Buckle, które można wypiąć na dwa sposoby – klasycznie lub za pomocą uchwytu. Męska część klamerki została wyposażona w plastikowy uchwyt na krótkiej lince, który pozwala na rozdzielenie klamer za pomocą silnego szarpnięcia, ściągającego wewnętrzne „wąsy” klamry i powodującego ich wysunięcie. Na każdej z szelek umieszczono poprzeczną tasiemkę oraz zwijany fragment taśmy rzep, służące do wyprowadzenia rurki systemu hydracyjnego, ewentualnie do zamocowania niewielkiego źródła światła lub innych akcesoriów. Szelki uzupełnia wąski pasek piersiowy, którego długość oraz wysokość umieszczenia można regulować w szerokim zakresie.

Arc'teryx LEAF Khard 45 13 - poduchy pasa biodrowegoProsty pas biodrowy ma postać taśmy poliamidowej MIL-W-17337 o szerokości 50 mm spinanej klamrą ITW Nexus wykonaną, podobnie jak wszystkie pozostałe, z odpornego na uszkodzenia acetalu. Khard 45 ma w standardzie dwie miękko wyściełane poduszki boczne, wspomagające rozkład ciężaru ładunku na biodra, których pozycję można dowolnie ustalić lub je zdjąć – dla mniejszego Khard 30 te same poduszki są elementem opcjonalnym.

KOMORA TRANSPORTOWA

Arc'teryx LEAF Khard 45 04Najciekawszą cechą obu plecaków Arc’teryx LEAF Khard jest jednak sposób skonstruowania komory transportowej, czyli zasadniczej części plecaka. Została uszyta z odpornej Cordury 500D o matowej powierzchni, z włóknami powlekanymi silikonem dla zwiększenia wodoodporności. Wnętrze wykonano z lekkiego nylonu o strukturze ripstop, o kolorze zgodnym z barwą plecaka. Stosunkowo opływowy, pozbawiony haczących elementów, które mogłyby o coś zaczepić, kształt komory głównej powoduje, że nie sprawia problemów podczas poruszania się w wąskich przejściach oraz w trakcie transportu, zarówno w samochodach, jak i na pokładach samolotów. Dno, obie ściany boczne oraz umożliwiająca dostęp do wnętrza plecaka klapa, o której niżej, zostały miękko wyściełane pianką o grubości 5 mm, aby chronić przenoszony sprzęt przed uszkodzeniem oraz zapewnić sztywność konstrukcji – plecak, kiedy jest pusty, nie zapada się w sobie. Wypełnienie powoduje również zabezpieczenie przed powstawaniem „odcisków” na materiale, jeśli w środku transportowane jest dużo wyposażenia i, np. broń – dzięki wypełnieniu nie powinna być widoczna dla osób postronnych.

Arc'teryx LEAF Khard 45 17 - dostęp od frontuW kwestii dostępu do wnętrza plecaka zdecydowano się na połączenie, aż trzech najbardziej powszechnych rozwiązań, takich jak klasyczne otwieranie od góry (jak w dużych plecakach alpinistycznych), odpinanie zamków dostępowych (jak w Camelbak TriZip i Mystery Ranch 3DAP) oraz dostęp do komory w postaci zamka o kształcie odwróconego U (plecaki medyczne, jak w SPECOPS PRS-1). Dzięki zastosowaniu dwóch długich, odwrotnie wszytych zamków spiralnych YKK, które zaczynają się w górnej części plecaka, możliwe jest otwieranie go na trzy sposoby:

  •  wyłącznie górna część klapy (podobnie jak w plecakach dla kurierów rowerowych),
  • rozsunięcie klapy do połowy, w tym otwarcie wyłącznie boków,
  • maksymalne rozłożenie klapy dostępowej, powodującej również rozłożenie ścian bocznych na płasko. W tym ostatnim przypadku plecaka, zwłaszcza wariantu o pojemności 45 litrów, można użyć jako improwizowanej maty strzeleckiej, zapewniającej ochronę przed kontaktem z podłożem.

Oczywiście, możliwe jest również otwarcie tylko jednej strony plecaka.

Arc'teryx LEAF Khard 45 09 - komora główna po rozłożeniuWnętrze komory transportowej zostało wyłożone czterema szerokimi odcinkami miękkiej taśmy Velcro, do której można dołączyć dowolnego typu kieszenie na wyposażenie – partnerem Arc’teryxa dostarczającym je, są firmy LBX Tactical i Blue Force Gear. W ich ofercie znajdują się kieszenie i pojemniki o różnym kształcie i przeznaczeniu, umożliwiające zaaranżowanie wnętrza zgodnie z wymaganiami użytkownika, w zależności od jego zadań, funkcji oraz wyposażenia. I to jest jedna z największych jego zalet – plecak można niemal dowolnie skonfigurować, w zależności od wykonywanego zadania. Nie jest może przez to rozwiązaniem najlżejszym – plecak z wszytymi na stałe kieszeniami, zazwyczaj będzie miał ostatecznie mniejszą masę własną, ale wydaje się być jednym z najbardziej uniwersalnych. Jedna platforma nośna, która może być wykorzystywana jako plecak do skrytego przenoszenia broni, wyposażenia obserwacyjnego, jako plecak medyczny i dla pirotechnika, jak i improwizowana mata strzelecka.

Poza możliwością dopasowania wnętrza, plecak Arc’teryx LEAF Khard 45 ma cztery integralne kieszenie:

  • Kieszeń zewnętrzna w górnej części klapy – łatwo dostępna, o dość dużą pojemność, ponieważ kończy się aż pod haftowanym logo;
  • Kieszeń wewnątrz klapy, która służy do przenoszenia raczej mniejszych, ale i tych bardziej wartościowych przedmiotów (jest lepiej chroniona);
  • Dwie zapinane zamkami błyskawicznym kieszenie boczne – bez problemów wchodzi większość dostępnych zbiorników o pojemności trzech litrów. W szczycie tych kieszeni znajduje się otwór, przez który na zewnątrz można wyprowadzić rurki do picia.

Po bokach komory głównej umieszczono po dwie poliamidowe taśmy A-A-55301 Type III o szerokości 25,4 mm z klamrami ITW Nexus 1” Classic SR, służące do zmniejszenia objętości plecaka oraz ewentualnego troczenia dodatkowego wyposażenia. Do zabezpieczenia nadmiaru taśm służą paski Velcro.

Arc'teryx LEAF Khard 45 07 - Front i shockcordNa klapie znajduje się „pąjęczyna” z elastycznej gumy, która służy do szybkiego mocowania odzieży, czy też drobnego wyposażenia. Zwraca uwagę brak taśm MOLLE/PALS charakterystycznych dla wojskowych plecaków – zrezygnowano z nich, aby seria Khard nie kojarzyła się wprost z wyposażeniem taktycznym. Do troczenia lub wplecenia dodatkowych gum mogą służyć tzw. łańcuszki (daisy chains) z wąskiej taśmy szerokości 7 mm, które umieszczono na bokach i szczycie komory głównej, a także na szelkach, gdzie służą także do wpięcia pasa piersiowego. Na bokach plecaka oraz w rejonie wszycia szelek umiejscowiono uchwyty transportowe, ułatwiające przenoszenie, jeśli Khard nie jest noszony na plecach.

Plecaki Arc’teryx Khard 45, mające masę około 1950 gram, dostępne są w jednolitych kolorach Crocodile i Urban Wolf oraz w kamuflażu Crye Precision Multicam.

###

Mr. S. (ten drugi): Plecak trafił do mnie w kwietniu 2013 roku i od tego momentu był przeze mnie intensywnie wykorzystywany na wyjazdach oraz jako wór codziennego użytku. Wbrew początkowym obawom, związanym z prostym systemem nośnym opartym na wąskich szelkach, plecak jest bardzo wygodny, aczkolwiek należy pamiętać o ograniczeniach wagowych przenoszonego sprzętu – 15-18 kilogramów wydaje się być w tym przypadku komfortowym maksimum. W trakcie użytkowania, nawet podczas biegu, plecak pozostaje w miejscu i nie przesuwa się. Dobrze przylegająca, wąska konstrukcja sprawdzi się również w górach, przy działaniu w szczelinach skalnych. Khard 45 został uszyty zgodnie ze standardem, do którego Arc’teryx zdążył przyzwyczaić swoich klientów – topowe materiały i wysoka jakość szycia, a także dopracowany projekt to cechy charakterystyczne tej firmy.

Arc'teryx LEAF Khard 45 20

Plecak od razu po zakupie niezbyt nadaje się do noszenia na co dzień – wymaga dostosowania do tego we własnym zakresie. Spora pojemność, w moim przypadku wręcz za duża, pozwala na swobodne wykorzystywanie Khard 45 jako plecaka trzydniowego. Inną sprawą jest sztywność plecaka – należy się przyzwyczaić, że jego skompresowanie nie jest możliwe w takim stopniu, jak w plecakach, w których nie zastosowano pianki wypełniającej ściany, aczkolwiek wariant 45-litrowy bez problemu zmieści się w większości kabinowych schowków bagażowych na pokładach samolotów pasażerskich.